Z Bavorska

                                                                                                                       

 

        Odkud přišlo příjmení Mundl na českou stranu Šumavy? Bezesporu z Bavorska. Něco jsem naznačil na stránce „17.století“. Chceme zjistit přesnější lokalitu. Nabízí se dvě možnosti, které si podle mého názoru zasluhují pozornost. K první jsem se přiklonil v době, kdy jsem připravoval písemné závěry z mého bádání v genealogické studii „Rod Mundl v Čechách“. Tuto možnost nazývám skoková migrace, případně také migrační skok. Tuto variantu příchodu do Čech podpořily údaje, zjištěné v archivu Passau (jsou digitalizovány a umístěny na internetu).

 

Po Světelské stezce  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           Světelská stezka dostala umělé jméno až v 19.století, ale byla jednou ze sítě obchodních cest již nejméně od 15.století. Spojovala Pasov s Klatovami a formani tudy převáželi hlavně bavorskou sůl, slad a jiné kupecké zboží. Trasa časem zaznamenávala různé změny, ale její počátek zůstával ve Vilshofen (centrum solního obchodu), vedla přes Zwiesel (Světlá), Železnou Rudu, Pancíř. V době, která nás zajímá, to je druhá polovina 16.století, pokračovala přes Můstek (Brückl), Prenet, u Zelené Lhoty scházela do úhlavského údolí, Matějovicemi (průchozí ves), nad Dešenicemi a do Nýrska. Nad Dešenicemi byla vystavěna kaple sv. Kunhuty s poustevnou, podle zakládající listiny z roku 1408 jako „kaple v pustině v lese nad Dešenicemi“. Takovéto stavby plnily jakýsi servis pro soumary a cestující po stezce. Můžeme si myslet, že náš předek byl formanem nebo jeho synem, případně byl najat jako doprovod obchodní karavany. Při odpočinku u Dešenic se seznámil s místní dívkou a byla z toho později svatba. Tak po prvním „hnízdě“ rodin s naším jménem se rozhlédneme v okolí Pasova.

 

Poznámka: Ve studii „Objevme znovu Böhmweg“ jsou další zajímavosti o „Světelské stezce“. 

Několik obrázků ze studie – zde.   I celou studii můžete najít  – viz.

 

        Problém je, že matrik, které přečkaly třicetiletou válku, není mnoho. Navíc víme, že jejich vedení nařídil Tridentský koncil až roku 1563 a v Čechách byly nařízeny až roku 1591. Vyhledáme ty ze 17.století, které jsou k dispozici. Už víme, že sedláci z dešenického panství v soupisu podle víry (1651) – Klement z Dešenic i Hans ze Zelené Lhoty (Grün) byli v tomto roce staří 45 let, tedy narozeni asi roku 1606, o chalupníku Mathiasovi z Dešenic je zápis v matrice zemřelých – odvodíme si, že byl narozen asi roku 1591. Ti tři mohli to být bratři nebo bratranci – potomci příchozího otce nebo také příbuzní, kteří přišli za tím, který udělal svůj osudný krok a přiženil se do bydliště nevěsty. Podle záznamů v registrech z matrik archivu biskupství Passau jsem si vypsal údaje o jejich vrstevnících.

 

Poznámka: Děkuji jmenovci Matthiasovi, který v současnosti žije u München. Je potomkem ondřejovické větve, kterou založil Šimon 8.133 – nejmladší syn Mathiase, rychtáře rychtáře ze Zelené Lhoty. Současný Matthias mi obstaral podklady - výřezy z registrů, v nichž našel jméno Mundl.

 

         Jaký byl výsledek? Potvrdilo se, že v okolí Pasova žilo v první polovině 17.století nejméně dvanáct rodin se jménem Mundl. Některé žily přímo na začátku obchodní stezky, v centru solního obchodu Vilshofen (na Dunaji, západně Passau). Nejvíce rodin žilo směrem k Passau v centru farnosti Otterskirchen. Další rodiny se našly ve farnosti severně v Hutthurm (Huettern). Další místo bylo dále na východ od Passau, ve farnosti Untergriesbach. Mapka a trochu více podrobností – zde.

 

Závěr: domněnka o migračním skoku je opodstatněná a bylo to  reálně možné!

 

Za nevěstou                                                                                                                                                                                                   

         Druhou možnost příchodu do Čech nazývám postupová migrace. S jejím zdůvodněním ale musím počkat, protože nemám potřebná data z archivu diecéze Regensburg, který asi ještě není digitalizován a není přístupný.

 

         Jak chápat postupovou migraci? Když jsem sledoval postupné šíření rodin do vnitrozemí, napadlo mi, že stejným způsobem mohli předkové přejít z bavorské na českou stranu Šumavy. V kostelech se scházeli a seznamovali mladí z různých vesnic, které patřily několika vrchnostem nebo dvorům. Ještě lépe probíhalo seznamování na vesnických tancovačkách. Zkrátka hranice farnosti nebyly totožné s obvodem poplužních dvorů a vesnic, které k nim patřily. Také ve službě u jednoho dvora se setkávali mladí z různých vesnic. Když si chasník našel děvče, oženil se, většinou našel i nový domov. Tak to probíhalo na jihu Klatovska od konce 17.století a ještě i během dalších dvou stoletích. Vrátím se zpět a budu předpokládat, že se tak dělo i před válkou. Třicetiletá válka poznamenala výrazně počet obyvatel i funkčních farností. Jak počet obyvatel rostl, postupně se obnovovala i činnost far. V Nýrsku bylo obnoveno vedení matrik až roku 1654 (dešenické panství patřilo do nýrské farnosti). V poznámce v úvodu jedné matriky se uvádí, že do té doby byly farníci v péči Řezenské diecéze (Regensburg). A ještě potom byly k Nýrsku přifařeny i dvě vesnice z bavorské strany. Z toho je vidět, že tenkrát státní hranice nebyla nepřekonatelnou překážkou pro stanovování hranic farností ani pro navazování vztahů mezi mladými.  

 

        Pro potvrzení této druhé možnosti přechodu našich předků do Dešenic je třeba najít výskyt jména Mundl v některých z farností, přilehlých ke státní hranici v oblasti Nýrska.  Jsou to v první řadě farnosti Bodenmais, Arnbruck a Rimbach. Při neúspěšném pátrání pak ještě ve druhé linii ve farnostech Böbrach a Wiesing.  Jaké nejstarší písemnosti (registry, matriky) z těchto farností můžeme v archivech najít a jak chci pokračovat – zde. Pokud v této oblasti nalezneme rodiny se jménem Mundl, budeme moci argumenty pro obě možnosti položit na misku vah.                                                                              

                                                                                                                                                        

Možná, že brzo budou dokumenty z archivů diecéze Regensburg digitalizovány a budou „on line“. Moje potíže s němčinou ale omezí moje hledání – bez pomoci se neobejdu.